A GYUGYI-GYŰJTEMÉNYRŐL
2009 augusztusában vált biztossá, hogy az Amerikai Egyesült Államokban élő Dr. Gyugyi László közel 700 egyedi darabot tartalmazó magángyűjteménye visszakerül egykori szülőhelyére, Pécsre.
A GYŰJTEMÉNYRŐL
HISTORIZMUS, MILLENIUM, SZECESSZIÓ
Dr. Gyugyi László műgyűjtő közel 700 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye páratlan értéket képvisel. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870–1910) időszakának termékei, amelyek három nagy korszakra oszthatók: a historizmus, a millennium és a szecesszió periódusaira.
A historizmus korszaka (1878–1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka „sajátos és nemzeti” forrásai jellemzőek. A Zsolnay kisasszonyok, Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. A gyűjtemény különlegessége, hogy mindkettőjüktől saját festésű, szignált, datált korai tárgyat is láthatunk.
Ezen időszak meghatározó, s a „nyugati orientációt” képviselő tervezője Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervező. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora-reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék, és a magyar „nép-életnek” jelenetei.
Az 1896-ban megünnepelt ezredik évfordulóra új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, melyet az évforduló tiszteletére „millenniumi technikának” nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillan meg. Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is. A magyarság ázsiai eredetének kutatása motiválta e témakört. Az eozin technikája világhírűvé tette a gyárat, és hallhatatlanná Zsolnay Vilmos nevét.
Vilmos halála után fia, Miklós veszi át a gyárat, s 1900–1921 között ő az a személy, aki vezérszerepet tölt be a gyár történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A XX. század első évtizedében öt művész, három szobrász és két festő is dolgozott a gyártmányfejlesztés szolgálatában. Apáti Abt Sándor kiemelkedő szerepet játszott a szecessziós periódus művészeti munkájában, 10 évet élt és dolgozott Pécsett. Igen termékeny alkotó volt, a Zsolnay mauzóleum szobrászati elemeit is ő mintázta, az eozinszarkofágjának domborműveivel együtt.
A gyűjtemény a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetően talált otthonra Pécs új kulturális városrészében, a Zsolnay Negyedben. A gyűjtemény méltó helyét az erre a célra átalakított, szecessziós Sikorski-villában találták meg.