A ZSOLNAY CSALÁD- ÉS GYÁRTÖRTÉNETI KIÁLLÍTÁSRÓL
A Zsolnay család és a gyár történetét bemutató kiállítás áttekintést ad az elmúlt bő másfél évszázad eseményeiről.
A KIÁLLÍTÁSRÓL
Kezdetben...
A gyár története összekapcsolódik Magyarország történelmének fontos állomásaival. Alapítása a Bach-korszakban történt, felvirágzása az Osztrák-Magyar Monarchia vagyis a dualizmus korszakához kapcsolódott. Az első világháború és az azt követő békekötés megtörte a nagyívű fejlődést. A két világháború közötti időszak az újrakezdés és a modernizálás időszaka volt. Újabb fordulópontot jelentett az államosítás, a hagyományok megszakítása, majd a feltámasztásukra irányuló művészi-technikai kísérletek. A fiatal iparművészek új, modern formanyelvet honosítottak meg a gyár termékein, emellett egyre erősebben mutatkozott az igény a tradicionális technikák és formák megőrzésére is.
Zsolnay: család és gyár
A gyártörténet egyúttal a Zsolnay család szerteágazó és izgalmas története. A köztudatban nagyon erősen él Zsolnay Vilmos, a zseniális keramikus alakja. A kiállítás emléket állít azoknak, akik nélkül nem jöhetett volna létre ez a gazdag örökség. Fia, Zsolnay Miklós kereskedő volt és üzletember, ő biztosította azt, hogy a gyár családi tulajdonban maradjon és megőrizhesse piaci vezető szerepét. Zsolnay Júlia tervezői munkássága jól ismert a közönség előtt, talán kevésbé ismert festőművészként. Nővére, Zsolnay Teréz tervezőként és a hagyaték összegyűjtésében, megőrzésében játszott kiemelkedő szerepet. Júlia férje, Sikorski Tádé nemcsak tervezőként, hanem építészként is beírta nevét a gyár történetébe. Teréz Férje, Mattyasovszky Jakab geológusként is segítette apósa felfedezéseit. A munkában jelentős szerepet vállaltak azok a családtagok is, akiknek a tevékenysége nem volt olyan látványos, és ma kevésbé ismert, mint az elődöké. A kiállításon nyomon követhetjük az unokák erőfeszítéseit a gyár fennmaradása érdekében. Az általuk bevezetett technikai-műszaki újítások nélkül ma aligha beszélhetnénk működő üzemről.
A díszedénytől a porcelánszigetelőig
A Zsolnay gyár a múlt századfordulón az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb kerámia üzeme volt, ahol használati és díszedényt, építészeti kerámiát és kályhacsempét, porcelánszigetelőt és kőagyag csöveket egyaránt gyártottak. 1902-től Budapesten, az Öv utcában is működött egy gyár, a Budapesti Porcelán Fajansz Rt., amely főként burkolólapot és szigetelőt gyártott, és amely az államosításig, 1948-ig családi tulajdonban volt és megőrizte önállóságát.
Újítók és újítások
A sikerekben jelentős része volt Zsolnay Vilmos találmányainak, amelyek közül a porcelánfajansz és az eozin technika világhírnevet szerzett a Zsolnay névnek, a pirogránit pedig egy egész építészeti irányzatot, a magyaros szecessziót inspirálta a múlt századfordulón. Nem feledkezhetünk meg a munkások százairól sem, akik közül sokan generációkon keresztül szolgálták a gyár művészi és üzleti sikereit, és akik közül a legkiválóbbak az államosítást követően is őrizték azt a szakmai tudást, igényességet, amely a tartós sikereknek mindenkor záloga volt. Közülük Kovács István volt az, aki az eozingyártás tradícióját nemcsak megőrizte, de az 1950-es évek végén újításaival is gyarapította. Ez a művészi tradíció inspirálta az 1960-as évektől a modern formanyelvet meghonosító fiatal iparművészeket, Gazder Antalt, Török Jánost, Fürtös Györgyöt, Nádor Juditot, akik ma már a magyar design klasszikus alakjainak számítanak.
Szivarszoba
A Zsolnay Család- és Gyártörténeti Kiállítás a család egykori lakóházában kapott helyet. Az épület földszintjén található egykori tárgyaló, iroda majd későbbi szivarszoba a gyárba látogatók és megrendelők fogadására szolgáló helyiség volt.
A szivarszoba úgy került kialakításra, hogy a lehető legnagyobb hatást gyakorolja az ideérkezőkre és bemutassa azt a sokszínűséget, melyet az itt kifejlesztett különleges máztechnikával tudtak létrehozni.
A 2010-es Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében nem csak kívülről újultak meg az egykori gyárépületek, hanem a belső terekben is megtörtént a kerámiák restaurálása.
A helyiség előterébe lépve megpillanthatjuk a Zsolnay Júlia által tervezett öttornyos gyári emblémát, a mennyezetre tekintve pedig a csillagos égbolt látványát keltik a csempék díszes motívumai. Ugyanezek a Zsolnay gyárban készült kerámiák díszítették az Ybl Miklós tervei alapján épült budapesti Várkertbazár épületegyüttesének egyik részletét. A szoba falain különböző színárnyalatú eozinmázas csempéket láthatunk, számos figurális és domború díszítéssel, mint az erdei állatok, növényi motívumok vagy a különböző népi életképek és figyelemreméltó Nikelszky Géza vadászjelenetet ábrázoló alkotása is a két szarvassal.
Az itt található Nikelszky Géza által tervezett fekete eozin csempekályha művészettörténeti jelentőségű alkotás, az 1911-es torinói világkiállítás magyar pavilonjába készült. Nikelszy Géza (1877-1966) a szecessziós időszak meghatározó egyénisége, a korszak kiemelkedő művésze volt. A terveiből készült alkotásokon a magyar népművészeti motívumvilág köszön vissza sajátos, modernebb felfogásban, a csempekályha díszítésein is ez a stílus figyelhető meg.
A szivar szoba 2018. júliustól a Család- és gyártörténeti kiállításra érvényes belépőjeggyel látogatható.